PLAY – over creatieve maakprocessen

Utrecht, 17 november Per vandaag is onze nieuwe film uit: PLAY – over creatieve maakprocessen. Deze documentaire van 16 minuten volgt ons traject op de OBS de Springplank in Vught, en belicht met name het traject dat we met het docententeam hebben meegemaakt. PLAY laat zien hoe een doorlopende leerlijn op een basisschool met als […]

Continue Reading

Vakoverstijgend onderwijs

VAKOVERSTIJGEND ONDERWIJS | Esmée Olthuis. in opdracht van de Kunstbalie, november 2015   Bijna wekelijks kun je op de radio horen dat een meer of minder belangrijk persoon het noodzakelijk acht haar/zijn onderwerp tot verplichte leerstof te maken in het basisonderwijs en het liefst daarmee zo vroeg mogelijk te starten. Mediawijsheid, zelfverdediging, emancipatie, Engels voor […]

Continue Reading

DEUREN OPEN

Wat ik zo bijzonder vind aan wat ik doe is dat ik dagelijks getuige ben van deuren die opengaan. Deuren die toegang geven tot creatieve ruimte, tot speelruimte, tot mogelijkheden….Best belangrijke deuren dus, deuren die na opening ook altijd open blijven en zicht geven op weer volgende deuren die opengaan. Ik was gast op een […]

Continue Reading

Tijd

Het meest fascinerende van het ontwerpen van creativiteitstraining en -leerlijnen is dat dit zelf eveneens creatieve processen zijn. Dat klinkt logisch, echter dacht ik lang dat het ontwerpen meer een denkproces is, een samenbrengen van kennis en ervaring. Het maakt het tot een creatief proces door de illuminatie fases, de betekenisvolle verbindingen die gelegd worden, […]

Continue Reading

Processing #2: The Inner Voice

The inner voice: activating intuitive and improvisational creativities. By Esmée Olthuis 2014, all rights reserved Introduction I am a musician, more specific a saxophone player and even more specific I am an improvisor. Actually, I like the order to be the other way around; I am an improvisor, I often use the saxophone as the instrument […]

Continue Reading

Processing #1: Expertise

EXPERT (ise) is iemand die: geroepen is uitspraak te doen of advies te geven door jaren training en ervaring uitermate bedreven is in het oplossen van problemen in een bepaald probleemgebied zeer deskundig is op een bepaald gebied Expertise is de kunde of bekwaamheid van iemand in een vakgebied. Iemand met een grote expertise in […]

Continue Reading

Kobranie op het OSB, Amsterdam Bijlmer

Ingrediënten: 4 havo4 klassen, 1 vwo4 klas, 5 Kobranie processors, Spelen & Maken: Kobranie Design & Kobranie Methode Concert! Ik heb me vaak afgevraagd of het ‘iets doet’, ‘iets teweeg brengt’, ‘zinvol’ is om even een paar uurtjes een school te bestormen, veel kabaal te maken, heilige huisjes omver te schoppen, verwarring en verwondering zaaien, […]

Continue Reading

Kobranie in volle gang!

Kobranie is in het najaar van 2014 2 trajecten gestart in het basisonderwijs op het gebied van creativiteit. Dit in het kader van het project de Cultuurloper, uitegevoerd door de Kunstbalie (Tilburg). Twee scholen, De Springplank en De Bolderik, worden begeleid in hun vraag naar de toepassing van ’21st century skills’; creërend vermogen, onderzoekend vermogen en reflecterend vermogen. Kobranie […]

Continue Reading

Website gerealiseerd door Webalist B.V.